penaja

Sunday, July 10, 2011

budak kampung vs propesor


Ketika sedang berkursus dekat sebuah kg di Perak, seorg profesor tlh berjumpe ngan sorg budak muda yg tinggal dekat2 ngan tmp dia berkursus. Selepas berkenalan ringkas, bdk muda tu pun berkata:

Budak muda: "Tuan profesor,jom kita main aju soalan. Kalo tuan profesor x dpt jwb,tuan perlu bayar saya rm10 dan kalo sy plak xdpt jwb, sy akan byr tuan rm1..."
Profesor : "syarat ni nmpaknya x adil."
Budak muda: "Tp saya kira adil. Lgpun tuan kan profesor, sy plak hanya bdk kg aje. sekolah pon x abis..."

Lepas fikir sejenak. Profesor tu pon setuju la sbb dlm fikiran dia bdk ni takkan tanya soalan susah2 sbb bdk ni pon x abis sekolah. Lgpun aku kn profesor tentu la akan dpt jwb. [dlm hati profesor tu]..

Profesor : "Okay saya setuju. Skang, cuba awk tnya saya dulu kendian bru sy tnya awk balik..."
Budak muda : "Baik. Banyak2 binatang, binatang ape yg ada 3 kaki tp ada 3 tanduk?"

Dekat 10 minit berfikir, profesor tu ngaku kalah sebab x tau jawapannya ape. Dia pon kuarkan rm10 dr wallet dia.

Profesor : "Nah amik rm10 ni,sy tak tau jawapannya ape..."
Budak muda : "Okay, skang tuan profesor plak bg saya soalan...."

Profesor td pon diam sejenak. pastu dia pon tanya budak muda tu..

Profesor :"Banyak2 binatang, binatang ape yg ada 3 kaki tp ada 3 tanduk?"

Tak sampai bape saat budak muda tu pun hulurkan rm1 kt profesor tu.

Budak muda : "nah rm1, saya pon tak tau jawpannya ape....."

No comments:

Post a Comment